close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הפרעת אישיות דו קוטבית

מערכת שורשי ניסן, תשפא23/03/2021

הפרעת אישיות דו קוטבית נמצאת שם כבר שנים, ובמקום מכובד ברשימה. הפרעת האישיות הבי-פולארית היא תופעה ידועה וקיצונית במיוחד

תגיות:
ספר הדיאגנוזות של הפרעות הנפש הוא ספר עב כרס, ועל אף שמדי שנה ושנה מתווספות אליו הפרעות שונות ומגוונות, הרי שהפרעת אישיות דו קוטבית נמצאת שם כבר שנים, ובמקום מכובד ברשימה. הפרעת האישיות הבי-פולארית היא תופעה ידועה וקיצונית במיוחד, שזורעת הרס ללא הבחנה של דת, גזע ומין. תופעה זו חומסת את נפשו של האדם, ומובילה אותו לשינויים קוטביים במצבי הרוח, לנקודות קיצון שקשה לתאר, אלא אם אתם סובלים מההפרעה.

אישיות דו קוטבית מפריעה לתפקוד היומיומי בצורה חד משמעית, ללא פשרות, וללא הקלות. כשמופע של ההפרעה מתחיל להתעורר, השינוי בהתנהגותו של האדם בהתקף הינו קיצוני עד כדי כך שקשה לעכל בתחילה. מי שרגיש לסיטואציה ויש לו ניסיון עם הפרעה זו, ובטח עם הכרות מוקדמת עם האדם, ידע לזהות את הסימנים של תחילתו או נוכחותו של התקף, וכך להצליח במקרה הטוב להגיש את העזרה הכול-כך נחוצה בכדי לתת הזדמנות לאדם הסובל לסיים את ההתקף במינימום נזק.

מה הקריטריונים המאפיינים אישיות דו קוטבית?
בכדי להבין מעט יותר את הפרעת האישיות הדו-קוטבית יש לזכור כי הנטייה הרגשית של הסובלים מהתקף היא לקיצון של שמחה או של עצב – מאניה (או היפו-מאניה), מול דיכאון קליני. נסקור מספר קריטריונים של הפרעה זו באישיות, בכדי לקבל תמונה רחבה יותר של המצב:

מצב מאניה מאופיין בביטוי מוגזם של אנרגיה:
• דברנות מופרזת, הריכוז נע ונד ללא הרף, ירידה חדה בצורך לישון, הערכה עצמית מוגברת, ופעולות בעלות אופי של הרס עצמי כגון החלטות גדולות – לדוגמא החלטות כלכליות או בהקשר הזוגי, כמו הימורים, רכישות חסרות גבול, עזיבת המשפחה, וכיו"ב.

מצב הדיכאון הקליני מאופיין בצניחה חדה של אנרגיה:
• חווית דיכאון עם עצב רב, חוסר מוטיבציה מובהק, אובדן תקווה וכיו"ב, לצד שינויים חדים בתיאבון וירידה במשקל, נדודי שינה מטרדות או שינה עודפת עם תחושת עייפות רבה, וחוויה של חוסר ערך-עצמי מלווה באשמה, עד כדי מחשבות אובדניות.
הטיפול בהפרעות אישיות דו קוטביות

הפרעת אישיות דו קוטבית לרוב מאובחנת כמצב כרוני ולא כאפיזודה חולפת, וגם כאשר הייתה רק אפיזודה אחת תמיד קיים החשש כי היא תחזור עם מופע נוסף, ומכיוון שהנזק של התקף שכזה חמור ולעיתים בלתי הפיך, הרי שיש לעשות ככל הניתן בכדי לשמור על אנשים אלו בטוחים ככל הניתן מול התופעה האיומה.

הטיפול הנבון והמקובל בהפרעות אישיות דו קוטביות הינו שילוב בין מעקב מושכל של הקרובים לאדם הסובל מן הבעיה, תוך ערנות מתמדת לשינויים במצב רוחו ובהתנהגותו השוטפת ביום-יום. מעבר לכך, מוטב לסובלים מהפרעה זו להיות בהשגחה מתמדת בפגישות עם מטפל מוסמך, והתאמת תרופות נכונה שתורמת ליכולות התפקוד של המטופל, ומאפשרת גם לסובלים מההפרעה לחיות חיים מלאים בעלי משמעות.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה